Πέμπτη, 4 Οκτωβρίου 2012

Κανένας – καμιά συνάδελφος να μην συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση

Το Υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε αιφνιδιαστικά διαδικασία ηλεκτρονικής συμπλήρωσης ερωτηματολογίου για την αξιολόγηση από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 1/10 έως την Τρίτη 9/10/2012. Το ερωτηματολόγιο μας ρωτά μεταξύ άλλων εάν επιθυμούμε η αξιολόγησή μας να συνδέεται με την προαγωγή ή τη μισθολογική μας εξέλιξη. Αυτό αποτελεί πρωτοφανή εμπαιγμό για τους εξαθλιωμένους εκπαιδευτικούς : πέρσι νομοθέτησαν με το μισθολόγιο – φτωχολόγιο τη μισθολογική και βαθμολογική μας καθήλωση και φέτος ξεκινούν «διάλογο»; 
Δεν έχουμε καμιά αυταπάτη περί «καλής» ή  «κακής» αξιολόγησης : 
  • Αξιολόγηση σημαίνει χειραγώγηση και υποταγή των εκπαιδευτικών, κατηγοριοποίηση των σχολείων και επαναφορά του μαύρου επιθεωρητισμού με νέες σύγχρονες μεθόδους και ποσοτικοποίηση όλων των διαδικασιών της διδακτικής πράξης. Ποσοτικοποίηση που θα είναι ολότελα αυθαίρετη αφού η διδακτική πράξη καθώς και η σχολική επίδοση εμπεριέχει ποιοτικά στοιχεία και μη μετρήσιμους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς παράγοντες. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η υποταγή της ζωντανής εκπαίδευσης, ένα σχολείο κλειστό, ανταγωνιστικό, για λίγους και εκλεκτούς, ένα σχολείο με το δάσκαλο σκυφτό και τους μαθητές και γονείς να αντιμετωπίζονται ως πελάτες. 
  • Σήμερα, με βάση το θεσμικό πλαίσιο (νόμοι 3848/2010 και 4024/2011) και ιδιαίτερα το νέο μισθολόγιο – βαθμολόγιο, η μισθολογική και βαθμολογική μας εξέλιξη (ή μάλλον καθήλωση) συνδέεται άμεσα με την αξιολόγηση. Ταυτόχρονα, η αξιολόγηση μπορεί να αποτελέσει μια «επιστημονική» μέθοδο για την απόλυσή μας όπως απαιτεί η τρόϊκα. Μας ζητούν τη γνώμη μας για το πώς θα αξιολογηθούμε – ίσως και απολυθούμε – αυτοί που μας έχουν καταδικάσει στην πείνα και την εξαθλίωση με τα μνημόνια διαρκείας : κυβέρνηση – ΕΕ και ΔΝΤ. 
  • Το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να αποσπάσει τη συναίνεσή μας. Το μόνο που θα μετρήσει είναι η συμμετοχή μας. Τα συμπεράσματα τα έχει βγάλει ήδη. Επομένως, κάθε συμμετοχή στο ερωτηματολόγιο – δήθεν στο όνομα να εκφράσουμε και έτσι τις ενστάσεις μας – είναι συμμετοχή στην επιχείρηση του υπουργείου να μας εμφανίσει σύμφωνους και συμμέτοχους στη σφαγή μας. Κάθε συμμετοχή στο ερωτηματολόγιο στρέφεται ενάντια σε ολόκληρο τον κλάδο. Η ίδια η διαδικασία απόδοσης κλειδάριθμων, συμπλήρωσης και αποδελτίωσης κρίνεται αδιαφανής, ανυπόληπτη και ύποπτη.
Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας,  καλεί :
Κανείς – καμιά συνάδελφος να μην συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο. Η συμπλήρωσή του έτσι κι αλλιώς είναι προαιρετική και ανώνυμη. Οποιαδήποτε τυχόν πίεση ή αυθαιρεσία της διοίκησης πρέπει να καταγγέλλεται άμεσα.
Κανείς – καμιά συνάδελφος να μην ζητήσει ούτε να παραλάβει κλειδάριθμο από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Σε καμιά περίπτωση δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ενημερώσουμε καμιά διοικητική αρχή για τη στάση που θα ακολουθήσουμε στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων είναι συνάδελφοί μας, μέλη των συλλόγων και δεν έχουν καμιά άλλη υπηρεσιακή υποχρέωση πέρα από την απλή ενημέρωση των εγκυκλίων. Δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να μετατραπούν σε προωθητές της αξιολόγησης και επομένως συνένοχοι της απόρριψης ή ακόμα και απόλυσης συναδέλφων.
Δύναμή μας είναι η ενότητα. Το εκπαιδευτικό κίνημα, με δημοκρατικές και συλλογικές διαδικασίες διαμορφώνει προτάσεις και θέσεις για τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου. Ενωμένοι και συσπειρωμένοι στα συνδικαλιστικά μας όργανα είμαστε ισχυροί – ο καθένας μόνος του είναι αδύναμος και χειραγωγήσιμος απέναντι στην εξουσία. Δεν μπαίνουμε σε λογικές ατομικής διαπραγμάτευσης ή ατομικής στάσης. Γυρίζουμε την πλάτη σαν ένας άνθρωπος στο ερωτηματολόγιο υλοποιώντας τις συλλογικές μας αποφάσεις. Υπερασπίζουμε έμπρακτα τις θέσεις μας για παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο, υπερασπίζουμε την επιστημονική μας υπόσταση, τον κοινωνικό μας ρόλο και την εργασιακή μας αξιοπρέπεια.